تاریخ انتشار: یکشنبه 1402/12/20 - 08:48
کد خبر: 498760

نگاهی بر تازه‌ترین تحولات جنگ غزه؛

بحران انسانی در غزه/ ماجرای طرح آمریکا برای ساخت اسکله شناور در سرزمین‌های اشغالی چیست؟

بحران انسانی در غزه/ ماجرای طرح آمریکا برای ساخت اسکله شناور در سرزمین‌های اشغالی چیست؟

آنگونه که پت رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، به خبرنگاران گفته، قرار است یک اسکله دریایی ساخته شود که کشتی‌های بزرگ می‌توانند موادغذایی و آذوقه را در آن تخلیه کنند. سپس کشتی‌های نظامی کوچک‌تر، این کمک‌ها را از اسکله شناور به گذرگاه موقتی منتقل می‌کنند که در خط ساحلی به داخل غزه فرستاده می‌شوند.

به گزارش گروه بین‌الملل «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ طرح امریکا برای ساخت یک اسکله موقت شناور برای رساندن کمک‌ها به غزه، با انتقاد‌های گسترده روبه‌رو شده است؛ طرحی که جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا آن را در سخنرانی سالانه خود برای کمک به وضع وخیم انسانی در غزه پیشنهاد کرد ولی منتقدان، آن را یک مسیر انحرافی از راه‌حل اصلی، یعنی برقراری آتش‌بس در غزه می‌دانند. 

هزار سرباز امریکایی طی چند هفته که احتمال دارد تا دو ماه هم طول بکشد، دست به ساخت یک اسکله موقت شناور در مدیترانه خواهند زد تا بعد از حدود پنج ماه جنگ در غزه، به جمعیت ۳/۲ میلیون نفری آن که تحت تأثیر جنگ اسرائیل در معرض یک قحطی قرار گرفته‌اند، کمک کنند؛ اسکله‌ای که قرار است جایگزین دو گذرگاه «کرم شالوم» و «رفح» در جنوب غزه شود که اسرائیلی‌ها از ابتدای جنگ در غزه، آن را مسدود کرده‌اند.

اعلام رسمی این طرح که خیلی شبیه به پروژه‌های بلند‌پروازانه هالیوودی است، در جریان سخنرانی سالانه جو بایدن، رئیس‌جمهور امریکا انجام شد، ولی آنگونه که گزارش‌های غیررسمی از جمله گزارش «تایمز اسرائیل» نشان می‌دهد، اجرای این طرح از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده است.

چیزی که قرار است ساخته شود، یک اسکله و گذرگاه بزرگ با مجموعه‌ای از قطعات فولادی به طول ۴۰ فوت (۱۲ متر) است. این قطعات مثل یک لگو به همدیگر وصل می‌شوند. طول گذرگاه تا ۱۸۰۰ فوت (نزدیک به ۵۵۰ متر) خواهد بود. در حالی که نیکوس کریستودولیدس، رئیس‌جمهور قبرس، چند ماه قبل، پیشنهاد استفاده از بندر لارناکا در فاصله ۳۷۰ کیلومتری غزه را، برای ارسال کمک‌ها به غزه ارائه کرده بود، ظاهراً مبدأ اصلی کشتی‌ها، قبرس خواهد بود؛ جایی که بازرسان اسرائیلی حضور خواهند داشت و محموله‌های کمکی را که به جنوب غزه ارسال می‌شود، بازرسی می‌کنند.

آنگونه که پت رایدر، دبیر مطبوعاتی پنتاگون، به خبرنگاران گفته، قرار است یک اسکله دریایی ساخته شود که کشتی‌های بزرگ می‌توانند موادغذایی و آذوقه را در آن تخلیه کنند. سپس کشتی‌های نظامی کوچک‌تر، این کمک‌ها را از اسکله شناور به گذرگاه موقتی منتقل می‌کنند که در خط ساحلی به داخل غزه فرستاده می‌شوند.

امریکایی‌ها در اجرای این طرح تنها نیستند. دیوید کامرون، وزیر خارجه انگلیس روز جمعه نیز گفت که با شرکای خود و امریکا در تلاش برای باز کردن کریدور دریایی برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است. گفته می‌شود که امارات نیز حمایت مالی این طرح را بر عهده دارد. 

منحرف‌کردن افکار عمومی از راه‌حل سیاسی جنگ در غزه

یک مقام ارشد دفاعی امریکا به ای‌بی‌سی‌نیوز گفته که این اسکله این امکان را فراهم می‌کند روزانه صد‌ها کامیون کمک به غزه ارسال شود تا به کاهش گرسنگی کمک کند. با این حال، منتقدان می‌گویند: این کار برای منحرف‌کردن افکار عمومی از راه‌حل سیاسی جنگ در غزه است که پنج ماه است با آن دست و پنجه نرم می‌کند.

آوریل بنوآ، مدیر اجرایی سازمان پزشکان بدون مرز معتقد است که جنگ در غزه، «یک مشکل لجستیکی نیست، یک مشکل سیاسی است.» بنوآ معتقد است که امریکا به جای تمرکز بر ساخت این کریدور دریایی باید بر دسترسی فوری مردم غزه به کمک‌ها از طریق مسیر‌های موجود پافشاری کند.

او با اشاره به آتش‌بس که «تنها راه تضمین واقعی در زمینه ارسال کمک‌های بشردوستانه به غزه است» تأکید می‌کند که امریکا باید در عوض، فشار‌ها بر اسرائیل را افزایش داده تا مجوز ارسال کمک‌های غذایی و درمانی از طریق مسیر‌های زمینی فراهم شود.

به گفته مدیراجرایی سازمان پزشکان بدون مرز، طرح ایالات متحده «برای پرت‌کردن حواس‌ها از مشکلات واقعی در غزه است؛ کارزار نظامی بی‌رویه و نامتناسب اسرائیل و محاصره تنبیهی غیرنظامیان.» «مایکل فخری» گزارشگر ویژه سازمان ملل در زمینه حق غذا، از تعبیر «خبیثانه» برای طرح امریکا استفاده می‌کند، زیرا معتقد است واشینگتن برای رژیم صهیونیستی مهمات ارسال کرده و همچنین از آن در جنگ غزه حمایت مالی می‌کند. مایکل فخری در کنفرانس مطبوعاتی در ژنو گفته است: «برای اولین بار می‌شنوم که شخصی می‌گوید ما باید از اسکله استفاده کنیم.

هیچ‌کس؛ نه ملت فلسطین و نه جامعه بشردوستانه، چنین اسکله‌ای را درخواست نکرده‌اند.» دیگران، حتی نگاهی بدبینانه‌تر دارند و آن را یک طرح بزرگ‌تر برای کوچاندن فلسطینیان می‌دانند. وزارت خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین در بیانیه‌ای در این باره اعلام کرد: تمرکز اسرائیل بر اعطای مجوز به خطوط دریایی و جلوگیری از عبور کمک‌های زمینی از طریق گذرگاه‌ها، با هدف اجرای طرح کابینه رژیم اشغالگر برای تداوم اشغالگری، جداسازی کرانه باختری و نوار غزه از یکدیگر و همچنین کوچاندن ملت فلسطین صورت می‌گیرد. در این بیانیه آمده است: این بندر با توجه به کشتارها، گرسنگی و قطع راه نجات نوار غزه، خطراتی را به دنبال دارد که وضعیت جمعیتی در نوار غزه را هدف قرار می‌دهد. 

مشکل انسداد حل نمی‌شود 

برخی دیگر، حتی اجرای این پروژه بلندپروازانه در یک محیط‌جنگی را زیر سؤال می‌برند. شان بل، تحلیلگر نظامی در گفتگو با اسکای‌نیوز گفته که مشخص نیست چگونه محیط امنیتی کنترل می‌شود. او می‌گوید: «از آنجایی که اکنون نیاز بسیار فوری وجود دارد، نیاز فوری به حضور نظامی وجود دارد، کاری که غرب نمی‌خواهد انجام دهد.» بارآ شیبان، از اندیشکده مؤسسه Royal United Services، می‌گوید: «این نشانه شکست آشکار دولت ایالات متحده در زمینه سیاست خارجی آن است.» او به کمک‌های بشردوستانه انباشته شده در گذرگاه رفح در جنوب غزه اشاره می‌کند که امکان ورود آن‌ها به غزه نیست، و دولت بایدن قرار نیست اسرائیل و مصر را به ورود آن‌ها متقاعد کند.

جرمی کونیندیک، یک مقام ارشد سابق امدادرسانی در دولت بایدن که حالا رئیس گروه حمایت از کمک بین‌المللی پناهندگان است، می‌پرسد: «چه کسی قرار است آن‌ها (کمک‌ها) را توزیع کند؟» او می‌گوید: «حضور سازمان‌های کمک‌رسان در شمال غزه تقریباً به صفر رسیده است، زیرا اسرائیلی‌ها می‌خواهند همه بیرون بروند و دسترسی به شمال را محدود کرده‌اند.»

کونیندیک معتقد است: «کریدور کمک‌های دریایی پیشنهادی، مشکل انسداد اسرائیل را برطرف نمی‌کند، اما به جای اینکه مشکلی در نقطه ورودی باشد، حالا مشکل به مرحله توزیع منتقل خواهد شد.» او به گاردین می‌گوید: «شما به رانندگانی نیاز دارید که وجود ندارند، کامیون‌هایی که وجود ندارند و به سیستم توزیعی که وجود ندارد.» کونیندیک به دستگاه امنیتی اشاره می‌کند که حالا متلاشی شده و می‌گوید: «با توجه به آنچه در حادثه هفته گذشته دیدیم، ارتش اسرائیل یک ضامن امنیتی قابل اعتماد نیست.»

خاخام صهیونیست: تمامی زنان و نوزادان در غزه باید کشته شوند

یک خاخام تندرو صهیونیست همسو با جنایات ارتش رژیم اشغالگر در نوار غزه، در اظهاراتی وقیحانه خواستار کشتن تمامی زنان و نوزادان فلسطینی در این باریکه شد. «الیاهو مالی» رئیس یک مؤسسه تندرو مذهبی در شهر «یافا» طی اظهاراتی جنجالی، سربازان دانشجوی خود در ارتش رژیم صهیونیستی را به کشتار فلسطینی‌ها و به‌ویژه زنان و نوزادان در نوار غزه تحریک کرد.

روزنامه عبری زبان «یدیعوت آحارونوت» در این باره گزارش داد زمانی که از خاخام الیاهو مالی به طور خاص درباره افراد مسن و کودکان سؤال شد، او پاسخ داد: «همان اقدام باید انجام شود.» او گفته است که با همه ساکنان غزه باید به‌صورت یکسان برخورد شود، چراکه ریختن خون آن‌ها حلال است.

این خاخام صهیونیست با «تروریست» خطاب‌کردن اهالی غزه مدعی شد: «قانون جنگ مذهبی در غزه، این‌گونه است که هیچ جانی زنده نخواهد بود. اگر شما آن‌ها را نکشید، آن‌ها شما را خواهند کشت. تروریست‌های امروز فرزندان عملیات نظامی قبلی هستند که شما آن‌ها را زنده نگه داشته‌اید و در واقع این زنان هستند که تروریست‌ها را متولد می‌کنند.»

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
برگزاری تجمع دانشگاه تهران در حمایت از دانشجویان آمریکایی
تمدید ثبت‌نام و ویرایش آزمون استخدامی فرزندان ایثارگران
حمایت بسیج اساتید از دانشگاهیان جهان علیه رژیم صهیونیستی
دانشگاه حضرت معصومه(س) باید به عنوان یک هویت مستقل بماند
اینفوگرافیک/ قوانین جدید دریافت گواهینامه در سال ۱۴۰۳
دانشگاه امیرکبیر حرکت شجاعانه دانشگاهیان آمریکا و اروپا در حمایت از مردم غزه را ستود
نگرانی شدید تل‌آویو از همکاری‌های دفاعی ایران و روسیه
تصویر متفاوت از اعتراضات دانشجویی آمریکا
بازداشت‌ها در جنبش دانشجویی حامی فلسطین به روایت آمار
سرقت با شگرد تعویض کارت بانکی در مترو
پیام آیت‌الله مکارم خطاب به سردار رادان درباره «طرح نور»
سفر برنامه‌ریزی‌شده «اردوغان» به آمریکا لغو شد
ورزشکاران زن ایرانی افتخار آفریدند
اکثر آمریکایی‌ها به نتانیاهو اعتماد ندارند
دستگیری عامل تیرندازی در منطقه فرحزاد
عمره‌گزاران ایرانی احرام پوشیدند
بایدن: زمانی به خودکشی فکر می‌کردم
قهرمان سابق جودوی آسیا درگذشت
طرح ترافیک جدید امسال اجرا نخواهد شد
اینجا دانشگاه است
حواشی جدید سریال «پایتخت»
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top